Artikel Dagblad van het Noorden: Bij OPRON zetten wij sterk in op kwaliteit en werkplezier.

21 januari 2020

Scholengroep OPRON met scholen in Midden-Groningen, Stadskanaal en Veendam heeft geen problemen met het aantrekken van nieuwe juffen en meesters. „Wij merken minder van het lerarentekort dan wij om ons heen zien”, zegt voorzitter van het College van Bestuur Marieke Andreae (38). Ambities van leraren serieus nemen, hen betrekken bij beleidsplannen en onderwijsgeld niet oppotten maar uitgeven zijn volgens haar de sleutel.

Scholengroep OPRON met scholen in Midden-Groningen, Stadskanaal en Veendam heeft geen problemen met het aantrekken van nieuwe juffen en meesters. „Wij merken minder van het lerarentekort dan wij om ons heen zien”, zegt voorzitter van het College van Bestuur Marieke Andreae (38).

Ambities van leraren serieus nemen, hen betrekken bij beleidsplannen en onderwijsgeld niet oppotten maar uitgeven zijn volgens haar de sleutel.

Op de zestien scholen voor basisonderwijs en de twee scholen voor speciaal onderwijs is het invullen van vaste vacatures doorgaans geen probleem, zegt Andreae. Zij maakt zich ‘stevig zorgen’ om de landelijke ontwikkeling, maar weet vacatures consequent te vervullen.

Mensen serieus nemen

Dat doet ze niet door minder taken, maar juist door de mogelijkheid om mee te werken aan het beleid van de scholengroep. Binnen de werkweek krijgen zij daar ruimte voor. „Wij zetten heel sterk in op de kwaliteit en het werkplezier. We stimuleren professioneel gedrag, ook buiten school. We vinden het belangrijk om expertise van onze leerkrachten goed te benutten.”De bestuurder wil geen ‘top-down’ structuur waarbij van bovenaf de visie wordt opgelegd. „Ik wil dat we het gevoel hebben dat we het samen doen.”

Andreae: „Mensen willen graag serieus genomen worden. Daarom geven wij ze de regie en ook de verantwoordelijkheid om mee te denken aan beleid.” Dat kost ze tijd, maar: „Ik merk dat ze dat prettig vinden.” Daar hoort ook bij dat de school inspeelt op persoonlijke wensen. „Daar waar ambitie is om door te groeien, faciliteren wij daarin.” Ook als docenten in de toekomst bijvoorbeeld intern begeleider willen worden of een rol in de directie willen vervullen.

Meer werk, minder werkdruk

Vooral binnen de groep 45-plussers zien we dat leerkrachten die al hun hele carrière voor de klas staan hun focus soms willen verleggen. Het is belangrijk om medewerkers goed in zicht te hebben.” Dit betekent niet dat ze actief met 45-plussers in gesprek gaat of zij niet liever ontslag willen hebben. „We kijken hoe we het anders kunnen doen, een duurzame inzet om werkplezier te kunnen blijven houden. Dat kan ook in een andere functie waar bijscholing voor nodig is.”

Meer werk is niet altijd gelijk aan meer werkdruk, stelt Andreae. „Je hebt werkdruk en beleving van werkdruk. Als je met plezier je werk doet, voelt dat anders.” Als voorbeeld stelt ze een school die alle methodes besloot te vernieuwen. „Ik vroeg of dat niet zorgde voor een enorme werkdruk, maar het bleek dat zij juist veel meer werkplezier hadden door deze nieuwe methode. Je hebt werkdruk en de beleving daarvan.”

Geld uitgeven

Het bijscholen en aanschaffen van nieuwe lesmethodes en bijbehorende ICT kost de scholengroep veel geld. De afgelopen jaren is flink in de schatkist gegrepen. Zo hoort het, stelt Andreae. „Geld voor onderwijs moet naar onderwijs. Dat is waar het geld voor is en dat moet in het onderwijs worden gestoken. Niet op spaarrekeningen. Landelijk zie je de discussie over het oppotten. Het gebeurt. De rekeningvoorraden zijn soms veel te groot.”

Door docenten aan te laten schuiven bij overleg en te investeren in hun ambities, wordt de scholengroep gezien als ‘goed werkgever’ stelt Andreae. „Op dit moment hebben wij geen last van lerarentekorten. Daar zijn wij best trots op.”

Tekst: Luuk Sporrel, foto: Harry Tielman

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.